Förlossningsberättelse ;D

Jag har ännu inte skrivit hur min förlossning gick till,
så tänkte berätta nu, 9 månader senare ;)

Söndagnatt :
Jag vaknade kl 02.45 över att ja hade lite ont i ryggen, gick upp på toa,
la mig igen. Men kl 03.15 satte värkarna igång, låg i sängen en stund så länge ja orkade.
Sen gick ja upp och gick i lägenheten,satte på mig TENS apparaten, men fick för mig att ja mådde illa av den så den åkte av rätt fort :).
Kl 06.30 väckte ja adde å sa att de va på G att ja vare vaken ett tag men lät han sova,för han hade jobbat hela helgen.
Han tog hand om mig, gjorde bad vatten å allt :D.
Kl 11.00 kommer pappa och hämtar oss för att skjutsa in oss på förlossningen.
väl där inne får vi ctg och kollade hur mkt jag hade öppnat mig, jag var då öppen 1 cm.
Men under dom 20 min jag hade ctg var en skräck.
Nellies hjärljud går ner under 100 3 gånger och försvinner 1 gång,så dom springer iväg och hämtar ul maskinen för att kolla om hon rör på sig. men efter 1 min ungefär så kommer hjärtljuden tillbaka.
Men dom börjar förbereda mig för kejsarsnitt då.
Jag får aldrig åka hem igen utan vi får vara på förlossningen med ctg på kopplad hela tiden.
Under dagen sitter jag där inne å skriker att dom ska ta kejsarsnitt för jag hade så ont,
mina värkar satt i ryggen, å gud vilken smärta de var.
Kl 17.30 kollar dom om jag öppnat mig nått, var då öppen 2 cm.
Så dom tar hål på mitt vatten för att kolla om de går lite fortare då.
Jag får eda runt 18.00 , fick det även fast ja bara var öppen 2 cm,dom tyckte synd om mig ;).
Ringer till mamma vid  7 och säger att vi åkt in och berättade allt som hänt,hon fråga om hon skulle komma in men jag sa nej,de går bra, vilket jag ångrar idag.
Runt 22.00 får jag kvällsfika och då kollar dom hur många cm de var nu.
Och då var de bara 2.5. Gu va jobbigt,allt gick så segt.
Men vid halv 23.30 bestämde vi med läkaren att vi skulle stänga av och börja på morron satt vi får sova och ladda batterina,vi tyckte de lät toppen och la oss och sov.
00.40 kommer dom inspringades,drar ur adde ur rummet och jag ställa mig på alla 4 i sängen för dom var tvungen att få henne att komma upp i puls igen.
eftersom hennes hjärtljud gick under 100 igen så bestämde vi för att sätta ingång allt igen,kollar ännu en gång hur mkt jag hade öppnat mig men de stod kvar på 2.5 cm.
Bestämmer att om de inte har ändrats nått så plockar dom ut henne om 1 1/2 timme.
Tiden gick och de vart kejsarsnitt.
Inne i operationssalen så sätter dom bedövningen för lång upp så jag blir bedövad från nacken och neråt.
så nu vet jag hur de känns att vara förlamad. haha!
Skriker där inne att ja inte kan andas eftersom den tog för långt upp,personalen svarar mig : du kan ju visst andas,du skriker ju nu. då vart ja ännu mer förbannad,tittar på adde, han är så nervös.Dom säger åt han att inte titta i lampan för då kan han se vad dom gör *USCH*.
Men ut kommer världens sötaste bebis kl 03.06!
Hon var underbar.
Alla trode det var en kille typ så när adde berättar senare att de är en tjej,
då vart ja lite kaxig och svarar : Där ser du,jag hade ju rätt om att de vart en tjej ;D
Jag var förlamad 2 timmar efter typ,så adde fick sitta och mysa med henne första tiden.
Men sen kom hon till mej, hon vart ju hungrig mammas lill hjärta.
Så underbart att få henne hos mig och bara mysa med min älskling.
Efter jag ammat henne och dom klätt på henne och de,
så börjar de forsa blod ur mig.
Då har inte livmodern dragit ihop sig ritkigt,så dom måste stoppa blödningen genom att stå och trycka i min mage.
Jag har aldrig grinat så mkt som jag gjorde då, fy fan vad ont de gjorde.
Tröck med knytnävarna rätt i magen,brevid snittet,de var en mardröm,bara ligger och skriker och grinar,dom var även tvungen att bytas av för dom tyckte de vart jobbigt att hålla på så länge.
Efter 1 tim & 30 min så var dom klar och då visar de sig att jag har tappat 1. 7 liter blod.
Men jag får inget blod fören flera dagar senare.
När dom var klar och de så ringer jag mamma,hon kommer in på en gång.
Var skönt att ha henne där då.För hon och adde tog hand om nellie :D.
även min bror jörgen kommer upp på förlossningen och hälsar på en snabbis :D.
Vid 12 får jag komma upp på bb och där får vi vara i 5 nätter :P.
De va nog de värsta,jag ville bara hem och mysa hemma ist för på sjukhuset.

 

Men nu är vi här 9 månader senare och jag ångrar ingenting, fast nästa gång vill jag ha en riktig förlossning,ALDRIG mer kejsarsnitt säger ja!

Hade värkar i ungefär 24 timmar,så hoppas att nästa gång går de lite fortare ;)

Kommentarer
Postat av: Angelica

Vilken tur att allt gick bra ändå till slut! Ni fick ju en underbar liten dotter! :D



Det blev snitt med min pojk också och jag kommer ihåg det där då dom skulle trycka på magen. Dom gjorde nog inte så som dom gjorde på dig men dom skulle ändå känna om livmodern dragit ihop sig och då tröck dom jättehårt. Det gjorde skitont och jag kan bara tänka mig hur ont det måste ha gjort för dig! Men även om det nu inte blev den förlossning som du hade tänkt dig så ska du ändå vara stolt över dig själv. Du fixade det! Och ut kom eran stolthet! Välbehållen. :)



Ha en fortsatt bra kväll!

2009-06-04 @ 20:22:18
URL: http://honeybum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback